Boktips til nye lesere i voksenopplæringen: «Reisen»
Boka «Reisen» av Veronica Salinas handler om en and som blir blåst avgårde i en kraftig storm. Anda blir blåst så langt vekk at han ikke lenger vet hvor den er eller hvor den kommer fra. Anda føler seg ensom, trist og sint fordi den ikke forstår hva alle rundt seg sier! Men det ordner seg til slutt. Denne boka anbefales på det varmeste da den i all sin enkelhet setter ord på store følelser og opplevelser som mange av deltakerne våre selv har opplevd.
Her finner du forslag til hvordan du kan jobbe med boken i klassen din. Opplegget er her delt inn i tre steg etter Lesenøkkel-metoden. *Reklame for Språknøkler* Lesenøkler er en metode og en lærerveiledning som er tilgjengelig for medlemmer i Språknøkler-portalen. Les mer her: https://spraknokler.mykajabi.com/språknøklerportalen
Start med aktiviteten Dagens ord.
Dagens ord finner du her: Dagens ord
Her valgte jeg ordet Forfatter for å få deltakerne på sport av hva vi skulle gjøre denne timen. Etter samtale og avklaring rundt hva dagens ord var viser du et bilde av Veronica Salinas på tavla og forteller at hun er forfatter. Men ikke si noe om boken enda!
Vis et bilde av forsiden på boka, men dekk til tittelen. Fortell at dette er en av bøkene til forfatteren Veronica Salinas. La deltakerne snakke i grupper eller to og to om hva de ser, og hva de tror boka handler om. Etter noen minutter tar dere en felles samtale og læreren stiller spørsmål som skaper undring rundt hva boka egentlig handler om.
Hvis skolen din har tilgang til Elevkanalen /TV2 skole ligger det et veldig fint intervju med Veronica Salinas, hvor hun snakker om boken Reisen. Intervjuet finner du her: https://www.elevkanalen.no/Artikkel/118269
Videre kan dere ha samtaler om hvordan det var for deltakerne da de kom til Norge for første gang. Her er det rom for mange gode samtaler og kanskje også bli mer knyttet sammen rundt vanskelige opplevelser og følelser.
En annen muntlig øvelse kan være å trene til muntlig norskprøve. Del deltakerne i par og be dem om å snakke sammenhengende i 2 minutter om en reise de har vært på. Den andre deltakeren lytter. Etter 2 minutter bytter man, og den andre skal gjøre det samme.
Lytt til boka. Her kan du som lærer lese høyt selv eller dere kan høre den opplest av forfatteren her: https://www.youtube.com/watch?v=f4mD2jHpzTw&t=1s
La så deltakerne lese alene og notere vanskelige ord på en post it lapp eller lignende. Forklar ordene felles på tavla eller gå rundt og forklar.
Ønsker dere å jobbe mer med ord fra boka kan dere bruke oppgavearket «Jobb med tekst». Her kan du som lærer fylle inn de ordene dere skal øve på. Maler til jobb med tekst finner du her: Jobb med tekst
Les sammen i par. Boka har lite tekst på hver side så her kan dere velge om dere bytter etter hver side eller at en leser hele boka, for så å gjenta med den andre deltakeren. Har du deltakere på høyere nivå vil jeg oppfordre til å øve på å lese med innlevelse her, men husk at du må modellere hvordan det gjøres først!
Les alene for en lærer, høyt i klassen eller spill inn et lydopptak.
La deltakerne gjenfortelle hva boka handler om. Hva husker de?
Skriv en bokanmeldelse i fellesskap eller en og en. Trykk på linken under bildet for å finne malen til ferdig bokanmeldelse.
Se forestillingen av Reisen her: https://www.youtube.com/watch?v=GS7SH_ZDx78&t=769s Varighet: 24 minutter.
La deltakerne øve på å lese høyt for noen, for eksempel egne barn. La dem låne med seg boka hjem og forsøke å lese høyt hjemme også!
Du kan også avslutte med en skriveoppgave hvor deltakerne skal skrive og fortelle om en reise de har tatt eller da de kom til Norge for første gang.
Tagg meg gjerne med @spraknokler og del i sosiale medier hvis dere også skal lese «Reisen.»
Lykke til med lesingen!
Vil du ha tilgang til hele metoden «Lesenøkler»?
*Reklame for Språknøkler* Bli med i Språknøkler-portalen å få tilgang til hele lærerveiledningen og alt materialet som hører til, eller bestill en fagdag til skolen din med temaet «Lesenøkler».