Muntlig aktivitet

Muntlig aktivitet – Spørreskjema

Noen er enda ikke ferdige med vinterferien når dette legges ut, mens andre (som jeg) allerede har jobbet en uke etter ferien. I stedet for å ta den tradisjonelle «Fortell om hva du har gjort i ferien» pleier jeg noen ganger å variere med denne aktiviteten.
Den er super å bruke første økt etter en ferie for å sette i gang aktivitet i klassen helt fra start, og jeg liker da å starte med en muntlig øvelse. Den kan jo også tilpasses og brukes etter en helg, eller når som helst – for eksempel om i går. Da er det bare å tilpasse teksten i spørsmålene. Jeg har lagt ut en ferdig variant, og en som kan tilpasses, nederst i innlegget 🙂

Slik gjør du:

  1. Alle deltakerne får hvert sitt skjema.
  2. Be alle om å reise seg og gå rundt i rommet for å spørre hverandre. Man skal stille spørsmål fra arket, og man kan gjøre det i den rekkefølgen man vil.
  3. Dersom noen svarer JA på spørsmål skal de skrive navnet sitt i den samme ruten som spørsmålet står. Hvis jeg for eksempel har tatt tog i vinterferien skal jeg skrive «Britt» i ruta med dette spørsmålet, men ikke på mitt eget ark! Jeg skal skrive det på arket til personen som spør meg om dette.
    Dersom jeg ikke har tatt tog i ferien og derfor svarer NEI, kan personen stille meg et nytt spørsmål eller gå videre og spørre noen andre.
  4. Målet er å få ett navn i hver rute, og om man klarer forskjellige navn i alle rutene er jo det ekstra morsomt, men det er ikke sikkert at det går. Det kan også hende at noen ruter blir tomme, da det for eksempel ikke var noen i klassen som hadde tatt fly i vinterferien hos meg.

Vær obs på noen forvirringer som kan oppstå:
– At de skal skrive på sitt eget ark.
– At de skal gi fra seg arket og la den andre fylle ut det som stemmer.
– At de skal skrive ja/nei i rutene.
(Alle disse skjer stort sett hos meg, til tross for forklaring så kan være lurt å være obs på dette i forkant 😉

Vi pleier også å ha en felles oppsummering hvor jeg leser opp spørsmålene og de kommer med noen eksempler på hvem som har gjort hva, eller at vi kjører felles håndsopprekning til hvert spørsmål.

Differensiering:
Denne øvelsen krever noe leseferdigheter, da de selv må lese spørsmålene fra arket. Jeg pleier å lese gjennom spørsmålene i fellesskap før vi starter, med spørreskjemaet fremme på tavla. En tilpasset variant for dem med lite lesetrening kan være å bruke ulike bilder av aktiviteter i stedet for skriftlige spørsmål. For de som ønsker å gjøre den mer utfordrende kan deltakerne skrive en svarsetning i rutene i tillegg, om for eksempel hvor de har tatt toget el.

Last ned filen her, eller lag din egen variant 🙂

God helg!
Og til dere som fortsatt har ferie- nyt den siste dagen 🙂

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.