Karrierelæring i voksenopplæringen
Karrierelæring har blitt et ord som dukker mer og mer opp i samfunnet og i voksenopplæringen. Men hva betyr det egentlig?
Kompetanse Norge har en egen side om karrierekompetanse og karrierelæring. Hvis du vil lese den i sin helhet kan du klikke her: https://www.kompetansenorge.no/kvalitet-i-karriere/karrierekompetanse/om-karrierekompetanse/
Kort fortalt handler karrierelæring om blant annet disse punktene:
Evnen til å kunne reflektere, håndtere endringer, mestre eget liv og egen hverdag, ta valg, kunnskap om hvordan man kan forme sitt eget liv og fremtid og det å kjenne seg selv.
Kompetanse Norge
Og til slutt kanskje det som er aller viktigst: Alle har en karriere.
Man lever et liv og skaper en ramme rundt det – og det er hver enkelt persons karriere! Vi henger oss fort opp i at karriere handler om jobb og å det å klatre på lønnsstigen men kompetanse Norge og flere andre legger vekt på nettopp dette at ALLE har en karriere.
Så hvordan kan vi jobbe med dette i undervisningen?
Her får du seks konkrete tips:
- Øve på å lage mål.
Det kan være mål for uka, mål for året, mål for måneden, nyttårsforsett, læringsmål hva som helst. Ha dette med som en naturlig del av undervisningen. Hva med å starte opp en fast oppgave med å lage seg ukas mål? - Jobb med temaer innen hverdagsmestring.
Snakk, les og skriv om emner som gjør at deltakerne mestrer sin egen hverdag og vis dem hva de kan øve på selv for å få en lettere hverdag. Det kan være å lese brev eller e-post fra skolen, eller barnehagen, finne en ledig jobb, bestille en reise og mye, mye mer. - Inkluder nærmiljøet.
Reklamer litt for tilbud i nærmiljøet til deltakerne. Ta et google-søk i fellesskap i klassen og se hva slags tilbud som finnes der dere bor. Er det aktuelle kurs, språkcafe, frivillighetsarbeid, turgrupper osv. Hjelp deltakerne til å se hvordan de selv kan gjøre en innsats for å nå målene sine også utenfor skoletiden. - Snakk om prioriteringer og tidsbruk.
Her kan du bruke et opplegg som jeg kaller «Min dag.» Be hver deltaker om å tegne opp en stor sirkel på et ark eller i skriveboka. Veldig lurt at du som lærer modellerer på tavla først! Del så sirkelen opp i de ulike tingene du bruker tiden din på i løpet av en dag. Ha fokus på de faste aktivitetene i utgangspunktet som søvn, måltider, skole/jobb, henting og levering i barnehage, rydding ol, handle mat osv. Bitene du deler opp trenger ikke å være matematisk riktige i størrelse men de må være i proporsjon med hverandre. Hvis du sover 8 timer er det for eksempel en stor bit av dagen.
Når alle har tegnet opp sin dag er det på tide å reflektere. Hva er målene dine og hvor mye tid har du til å jobbe mot målet ditt? Kan du prioritere mer tid til å jobbe mot målet ditt og mindre tid til noe annet? Vi velger selv hvordan vi bruker tiden vår og det er viktig å være bevisst dette. Kanskje spesielt hvis man føler at man aldri har tid og står helt fast. - Snakk om egenskaper.
Denne er ofte ganske vanskelig fordi man mangler ord og begreper om dette på norsk, men på høyere trinn/nivåer er det viktig å snakke om, og kanskje også skrive ned, hvilke gode egenskaper man har. Hva er deltakerens sterke sider? Dette er også svært nyttig i sammenheng med for eksempel jobbsøking og intervju. Hva med å iscenesette et jobbintervju hvor en stiller spørsmål og den andre må svare? Det er hvertfall super muntlig trening og i aller høyeste grad karrierelæring! - Ta valg og begrunn dem!
Øv på å ta valg og hvis du har deltakere som er klare for det: begrunne valgene de har tatt. Dette kan gjøres så enkelt som at læreren leser opp en påstand og deltakerne deler seg til hver sin kant i klasserommet – et sted for enig og et for uenig. Eller man kan gi ulike svaralternativer som deltakerne må velge mellom og stille seg sammen med andre som velger det samme. I starten kan det være så enkelt som «Liker du best å spise fisk eller kjøtt?» «Hva liker du best av vinter og sommer?» eller en påstand «Lekser er bra!»
Har du lyst til å lære enda mer om karrierelæring i praksis?
Her finner du et gratis mini-kurs om karrierelæring i klasserommet! Trykk på knappen, legg igjen e-posten din og få tilsendt mini-kurset rett i innboksen din.