Tema

Hvordan lage nyttårsforsetter med dine voksne deltakere?

God nyttår og godt nytt skolehalvår!
Vi hoppet i det på torsdag og lagde våre egne nyttårsforsetter – og her er en beskrivelse av det vi gjorde. Hvis du ønsker å gjøre noe av det samme eller «stjele» noen ideer ligger filene vedlagt underveis i innlegget.

Tidsbruk: Ca 3 skoletimer
Tema: Nyttår
Grunnleggende ferdigheter: Muntlig, lesing, skriving.
Språknøkler: Refleksjon, metabevissthet, samtale, lesing, skriving, tankekart, praktisk arbeid.

Muntlig – Bakgrunnskunnskap

Vi startet med å snakke om ferien for å sette i gang samtalen og muntlig aktivitet helt fra starten. Vi var kun halv klasse denne dagen så da tok vi runden i plenum, og fortalte en og en. Det tar ofte litt tid å få koblet på «skolehjernen» igjen etter ferien, så dette fungerte fint som en myk start.
Så gikk vi videre til å lage et felles tankekart om hva nyttår er for noe. Her har jeg fokus på at ingenting er feil, og at alle innspill eller tanker de har er like gode og skal skrives opp på tankekartet. Jeg fyller også på med norske begreper på det vi snakker om underveis, for eksempel «midnatt.» Vi øver fortsatt på å bruke tankekart som metode, så her lagde jeg ett felles for klassen.

Her er deltakernes tanker om nyttår:

Lesing – Felles lesetekst

Denne gangen var jeg heldig og deltakerne klarte selv å trekke fram de viktigste elementene om tema nyttår, som gjorde at vi kunne gå rett over på leseteksten. Andre ganger fyller jeg ut mer på tankekartet, og leder oss inn på rett spor hvis vi har havnet litt på siden.
Det finnes ingen egne læreverk for grunnskole for voksne, så vi lager det aller meste selv og henter fra ulike kilder. Her har jeg laget en tilpasset tekst om nyttår utifra hva jeg ønsket å snakke med klassen om. Dette kan selvfølgelig tilpasses til nivå og tema for din klasse.

Leseteksten finner du her :

Hvordan jobbe med lesetekst:
1. Lese en og en og markere vanskelige ord, eller noe de lurer på.
2. Felles gjennomgang av vanskelige ord på tavla. Skrive forklaringer til ordene nederst på arket sitt.
3. Lærer leser teksten høyt.
4. Deltakerne leser teksten to og to, stafettlesing, korlesing el.
Flere tips til arbeid med lesetekster vil komme som et eget innlegg om språknøkler senere.

Skriving

Nå var det tid for å lage nyttårsforsetter. Jeg modellerer alltid først på tavla slik at deltakerne har en eksempeltekst å gå utifra dersom de trenger denne støtten. Denne gangen brukte jeg et skjema som skriveramme hvor man skulle fylle inn nyttårsforsetter for skolen, hjemme og for seg selv.
Vi snakket først sammen om ulike eksempler på nyttårsforsetter og at det er et skille mellom vaner man ønsker å starte med i det nye året og de vanene man vil slutte med. Jeg fylte inn skjemaet med eksempler om meg selv, og så fikk de selv fylle ut hvert sitt skjema.
Deretter trakk jeg læringspar som skulle lese målene for hverandre, før de skulle velge ut ett mål som de mente var det viktigste for dem. Dette skulle de skrive inn i en stjerne og klippe ut. (Supert med litt finmotorisk trening selv for voksne!) Jeg hadde ikke fokus på rettskriving og grammatikk i denne oppgaven annet enn for de som konkret spurte underveis i skrivingen. Dette var en oppgave i å formulere et mål for seg selv og ikke en rettskrivingsøvelse. Det er viktig at deltakerne opplever at de kan få tankene sine ned på papiret uten at man lar utfordringer med språket stå i veien!
Det ble mange gode mål som vi til slutt hang opp i fellesgangen, hvor flere andre klasser siden har fylt på med sine mål.

Her finner du et skjema du kan bruke for å skrive ulike nyttårsforsetter, og fire ulike motiver som kan brukes som bakgrunn når dere skal velge årets nyttårsforsett.

Når de var ferdig med dette skrev de også ned sitt beste minne fra året som var gått. For noen var dette vanskelig da de opplevde året som veldig «ferdig» og et tilbakelagt kapittel. Men vi tok oss god tid og da kom det jammen frem mange store og viktige øyeblikk fra 2019!

Språknøkler

Så hvilke språknøkler fikk vi trent på gjennom dette opplegget?

  • Muntlig aktivitet – Formulere muntlig fortelling i fortid om sin egen ferie. Forklare sine egne mål og nyttårsforsetter.
  • Lesetrening – Lese en ny tekst. Lese egen skriving høyt for en annen.
  • Metabevissthet – Lese en tekst og selv finne ut hva man ikke forstår.
  • Skrivetrening – Formulere mål på papiret. Fylle inn skjemaer.
  • Refleksjon – Tenke gjennom egne vaner og finne ut hva man ønsker for sitt eget liv og for sin egen utdanning.
  • Begrepstrening – Lesetekst med bildestøtte og samtale rundt tankekart.
  • Praktisk arbeid – Skrive – klippe og henge opp et nyttårsforsett.

Håper dette kan være til nytte og inspirasjon, og lykke til med oppstarten av det nye året! Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har testet noe av opplegget 🙂

Én kommentar

  • Natalia

    Tusen takk for enda et inspirerende innlegg 🙂 Det er så fint at du nevner at vi ikke alltid trenger å ha fokus på rettskriving og grammatikk. Det er noe jeg bør minne meg selv på iblant!