Lesing

Hvordan kan du tilpasse en lesetekst til din voksne deltakere?

Når man jobber med flerspråklige elever, og kanskje spesielt med voksne, kan det være fristende å bruke den første leseteksten man kommer over. Det er nemlig stor mangelvare på lesetekster for voksne med norsk som andrespråk i ulike sjangere og med enkelt nok språk. Derfor kan det være fristende å bruke det man har for hånden uten å egentlig ta så mange flere vurderinger enn om teksten passer til ukens eller månedens tema. Når teksten er hentet fra læreboka så tenker man jo ofte at den er tilpasset for deltakerne, jeg gjør i hvertfall ofte det, men har kommet frem til noen enkle vurderingskriterier jeg har i bakhodet når jeg skal velge ukas lesetekst.
For læreboka er ikke skrevet for akkurat din klasse og akkurat de deltakerne du har i den klassen dette skoleåret. Du som lærer må alltid gjøre tilpasninger slik at deltakerne dine får best mulig utbytte av det dere holder på med i leseundervisningen.

Så her kommer det en kort liten huskeliste du kan ta frem og bruke når du skal vurdere om en lesetekst passer for klassen din eller ikke. Disse punktene kan også hjelpe deg med å tilpasse teksten slik at den blir passende for bruk i akkurat din klasse. Har du tilgang til teksten i digitalt format kan du justere lengden og bytte ut ord, bare husk på opphavsrett dersom teksten skal brukes utover egen klasse!

Bildet kan lastes ned som en pdf- så har du det tilgjengelig når det trengs. Kanskje du kan skrive det ut og lime det inn i planleggeren din eller henge den opp ved arbeidsplassen?

Vil du høre mer om hvor du kan finne lesetekster til deltakerne dine?

Du finner en egen episode om lesetekster i Språknøkler-podden.