Tema

Ukas matteproblem: Høyde

Nå som det er blitt mars har vi nytt tema i matematikk: Måling. De første ukene har vi fokus på lengdemål som millimeter, centimeter og meter. Her er ukas problem som handler om høyde:

Arbeid med denne oppgaven forutsetter at man har avklart en del begreper på forhånd (noe det forøvrig stort sett gjør når man jobber med andrespråksundervisning). For eksempel: Meter og centimeter, hva betyr «å vokse/har vokst» og «like høy.» Det er også en fordel å kjenne til hvordan man omgjør meter til centimeter, slik at man kan slå sammen 1 meter og 60 centimeter til 160 cm som en del av å løse oppgaven.
Jeg må likevel presisere at jeg ikke avklarer alle nye «hverdagslige» begreper hver gang, da jeg ønsker at en del av problemløsningen er å finne ut av betydningen i fellesskap og gjennom å forsøke å avkode matteproblemet og hva det egentlig handler om. Selve matematikken i oppgavene er stort sett enkel, slik at fokuset nettopp er på forståelse av teksten. Matematiske begreper derimot avklares alltid på forhånd.

PS: At læreren tegner på tavla er alltid en suksess hvis du trenger en god latter i løpet av timen! Alltid god respons på mine vakre tegninger (det senker hvertfall terskelen for dem når de selv våger seg utpå å tegne løsninger.) I dag fikk jeg innspill om både hår og antrekk på figurene! 😀