Økt deltakeraktivitet i timen? Prøv øregym med whiteboards!
Denne aktiviteten har jeg delt på sosiale medier tidligere og nå får du altså en mer grundig gjennomgang av aktivitetene i et eget blogginnlegg. Øregym er nemlig fantastisk fordi det øver mange ulike ferdigheter samtidig som det gjør at samtlige deltakere i klassen er aktive på samme tid! Jeg lærte øregym som aktivitet av en god kollega, og har lagt til noen Språknøkler-varianter som jeg vil dele med deg.
Aller først, hva trenger du for å ha øregym i klassen?
Det du trenger for å gjennomføre øregym er i prinsippet ikke noe annet enn skrivebøker og blyanter, men jeg har oppgradert litt og bruker små whiteboards til hver deltaker og det fungerer så bra!
Men er det nødvendig da?
Nei, det er selvfølgelig ikke en nødvendighet, men det er noen fordeler med whiteboardtavler som man ikke får via skriveboka. Her er tre grunner:
1 Variasjon. Deltakerne bruker nok tid i skriveboka, og det å få skrive med tusj på en annen flate er en fin variasjon i undervisningen.
2 Skriving i skriveboka er så endelig! Når du har skrevet ordet i skriveboka står det der evig, hvis ikke du visker det ut. Når vi jobber med whiteboardtavler jobber vi midlertidig, visker ut etter hvert ord, og deltakerne får blanke ark for hvert ord de skal skrive. Ble det første ordet feil? Det gjør ingenting, vi prøver igjen. De slipper å ha det stående som en liste i skriveboka, og henge seg opp i alt som må rettes.
3 I øvelsen øregym er noe av poenget deltakeraktivitet. Med nesa i skriveboka er deltakerne absolutt aktive, men vi tar det et skritt videre når vi bruker tavlene aktivt i øvelsen. (forklarer mer i hvordan gjøre øregym).
Her kan du se tavlene jeg bruker⬇️
Jeg har kjøpt mine på Clas Ohlson, og har dem stående i klasserommet i en boks sammen med whiteboardtusjer og viskelær, som er lett å finne frem når vi skal kjøre ulike aktiviteter.
Hvordan gjør du øregym med klassen?
1 Del ut en whiteboardtavle, en tusj og et viskelær til hver deltaker.
2 Instruksjon til deltakerne: Nå skal jeg si et ord med to/tre/ti bokstaver. Du skal lytte og skrive ned det du hører. Når du er ferdig skal du snu tavla så jeg kan se hva du har skrevet. Her kommer ordet.
3 Si ordet høyt, gjenta ordet mange ganger! Etter hvert som deltakerne blir ferdige med å skrive, viser de deg tavlene ved å hold dem opp mot deg, og du gir respons og tilbakemeldinger fortløpende.
4 Når du ser at alle er ferdige skriver du ordet på tavla, lyder sammen med klassen mens du skriver.
5 Gjenta nr 3-4 med så mange ord du ønsker. Jeg pleier å starte med stavelser med to lyder, gå over til trelydsord og firelydsord osv. Her må du tilpasse til klassen du har.
Bonusaktivitet?
Når dere er ferdige med øregymmen har dere mange ord stående på tavla. Bruk disse i en fluesmekkerøvelse!
Slik fungerer det:
Del klassen i to rekker som står foran tavla. Deltakerne som står først i rekka har en fluesmekker hver ( evt et sammenrullet A4-ark).
Du leser ett av ordene på tavla høyt, og så er det førstemann til å slå på riktig ord. Deltakeren som klarer det går bakerst i rekka si. Gjenta så lenge dere orker.
Denne øvelsen er veldig morsom, og frembringer ofte mye latter og konkurranseinnstinkt!
Etter disse to øvelsene har du jobbet med fonologisk trening, lyttetrening, skriving og lesing. Og ikke minst: alle deltakerne dine har vært aktive deltakere i undervisningen!
Nyttig tips?
Del gjerne dette innlegget med en kollega!
2 kommentarer
Tilbakeping:
Tilbakeping: