Tema

Studieteknikk for deltakere med norsk som andrespråk

Dette innlegget er dedikert til et spørsmål fra innboksen til Språknøkler:

«Har du noen tips eller tanker om studieteknikk for voksne deltakere som skal lære seg norsk?»

Et veldig godt spørsmål og et stadig mer relevant et, siden mange deltakere nå får stadig kortere tidsfrister for opplæringen, samtidig som sluttmålene økes. Så her kommer noen tips til studieteknikk for voksne med norsk som andrespråk for deg som er lærer i voksenopplæringen. Inkluder tipsene i undervisningen din og sett ord på hvordan det kan hjelpe deltakerne i språklæringen og på veien mot målene de har satt seg.

Tips og råd til deltakere som skal lære norsk i voksenopplæringen

Flerspråklighet som ressurs

  • Bruk eget språk som hjelp så ofte du kan (muntlig, skriftlig, i eget hode), men bruk oversettelsen som hjelp til å lage knagger for å huske det du lærer på norsk. Hva kan du om dette fra før? Hva kjenner du igjen? Hva er likt? Hva er ulikt? Hvor kan du bruke det du lærer?
  • Lag gjerne ordlister med ord du lærer på norsk sammen med andre språk du kan.
  • Lag egne «knagger» i hukommelsen. Hvordan kan du huske dette ordet/begrepet/frasen?

Læringsstrategier

  • Skriv ned ord på Post its, marker nye ord med markeringstusjer eller lag ordlister med nye ord og begreper.
  • Lag temanotater. Samle notater, ord, forklaringer og nyttige tips om temaer dere jobber med i en egen bok, slik at den kan hentes fram og repeteres fra når du trenger det.
  • Skriv/fortell om et tema dere har jobbet med, men med egne ord.
  • Lag tankekart eller lister.
  • Bruk bilder som støtte for å huske bedre (eller lag mentale bilder).
  • Les overskrifter, innholdsfortegnelser og øv på å finne nøkkelord i tekster du leser.
  • Jobb sammen, snakk med naboen, still spørsmål og hjelp hverandre.
  • Finn den læringsmetoden som fungerer best for deg. Er det å lytte, tegne, skrive eller kanskje å bevege seg som hjelper deg best med å huske og å lære?

Tidsbruk og prioriteringer

  • Øv litt norsk hver dag utenom skolen: les – skriv – snakk
  • Repetisjon. Les om igjen, skriv en gang til, si fraser flere ganger. Repeter det du er usikker på eller synes er vanskelig.
  • Oppsøke muligheter for å praktisere språket utenfor skolen.
  • Sov nok så man er uthvilt og klar for læring på skolen.

Mål

  • Hva er målet for opplæringen og hvordan kommer man seg dit? Hva kreves, tidsbruk, hvilke ferdigheter, delmål osv. Dette vil være med å bestemme hvilke teknikker det er lurt å fokusere på.

Til slutt: Husk at studieteknikken som vil være mest nyttig for deltakerne vil variere ut ifra deltakernes mål med opplæringen. Å jobbe mot praksis og jobb krever andre studieteknikker enn å gå for grunnskoleeksamen. For å kunne tilpasse og veilede deltakere i studieteknikk er det derfor viktig å kjenne til deltakernes behov, forutsetninger og mål.