Uncategorized

Fysisk aktivitet i klasserommet – Kom dere opp av stolen!

Har du noen gang sittet i et møte eller på et kurs og kjent på dette?
Du sitter på en stol som er mer eller mindre komfortabel, du har sittet der en god stund er interessert i det som foregår, men du merker at tankene begynner å vandre. Du sjekker telefonen i smug, går over planene for morgendagen i hodet, tegner drodler i boka og begynner fort å tenke på hva du skal ha til middag.

Høres det kjent?

Det skjer ihvertfall med meg og det er en fellesnevner hver gang dette skjer:

For lange strekk uten bevegelse eller forandring.

Så vil jeg at du skal tenke på deltakerne dine. Hvor lange strekk sitter de stille? Hvor ofte har dere avbrekk, pauser, skifter i aktivitet eller er oppe fra stolen?

Det er et kjent faktum at det å holde konsentrasjonen over lang tid er svært krevende, for noen mer enn andre. Det betyr at du som lærer må legge til rette for variasjon i undervisningen som gjør at fokuset og konsentrasjonen får mulighet til å få nytt påfyll. Det å komme seg opp av stolen er også svært nyttig for de deltakerne som lærer best ved å bruke kroppen og for de som har diverse vondter her og der.

Så hvordan kan du gjøre dette i praksis i klasserommet?
Her kommer tre tips.

  1. Hentediktat.
    Du finner et eget innlegg om hentediktat via linken her: Hentediktat i voksenopplæringen Der finner du flere alternativer i ulike vanskegrader som gjør at deltakerne får trent på lesing og ordtrening uten å sitte på stolen sin.

  1. Øv muntlige fraser, mens dere beveger dere.
    Enten at dere rett og slett øver på å si ting mens dere går på stedet, bøyer, tøyer eller strekker – her får du koblet på flere deler av hjernen samtidig som kan være positivt for læringen. En annen variant er å si hva dere faktisk gjør og øve retninger mm. Eksempel: Du sier dette, samtidig som du gjør det foran klassen. Deltakerne hermer etter deg og sier det i kor. «Høyre arm ut» «Vi strekker oss mot taket» «Vi går, vi bøyer knærne, vi strekker armene» osv. Her får dere øvd pronomen, syntaks, retninger, preposisjoner, verb, kroppsord og egentlig hva som helst. Super øvelse som krever null forberedelse, jeg tar alltid bare instruksene på sparket, og alle kan trygt snakke høyt på norsk fordi de er en del av et kor.

  1. Gå, spørr, bytt.
    Gi hver deltaker et ord, begrep, et bilde, en setning, et spørsmål hva som helst og be dem gå rundt og fortelle om det de har til dem de møter. Før de går til neste person skal de bytte tingen/lappen de har med den de snakker med. De må derfor lytte aktivt for å få med seg hva den andre sier, slik at de kan formidle dette til neste person de møter. Du kan lese mer om aktiviteten her: Muntlig aktivitet:Gå – Spørr – Bytt

Og til slutt:
Gå ut på ekspedisjon! Opplev nærmiljø og språklæring i området rundt skolen. Om det er å gå en tur i skogen og se etter vår- eller høsttegn, gå på butikken og sjekke priser på mat eller øve på å spørre om hjelp, bli kjent i nærområdet, sjekke busstider eller slå av en prat med en tilfeldig forbipasserende. Sett læringen i kontekst og øv språk i praksis, samtidig som dere er oppe fra stolene.

Har du et tips til å få opplæringen opp av stolen, så kommenter gjerne her eller send meg en e-post på spraknokler@gmail.com

14 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *