5 tips til mindre overveldelse i lærerhverdagen
Lærerlivet i voksenopplæringen er hektisk, det er ikke til å komme unna, og i perioder kan det hektiske gå over til å bli stress og en følelse av overveldelse. Så her skal du få 5 konkrete tips til hvordan du kan holde hodet over vann i hektiske perioder.
Tips nummer 1 er rett og slett en personlig favoritt!
Hver uke tar jeg meg tid til å sette meg noen minutter på starten av uka (eventuelt søndag hvis du foretrekker det) til å velge meg mine topp 3. De tre punktene er hovedfokuset mitt den uka og hjelper meg å holde oversikt i kaoset og til å hente meg inn igjen når jeg driver ut på viddene av alt jeg burde, skulle og kan gjøre. En bonus er at det føles langt mer overkommelig å lage seg tre prioriterte oppgaver for uka, enn å lage seg en lang liste med oppgaver som man sjeldent kommer gjennom. Da kan du i stedet sitte igjen med en følelse av å faktisk ha fått utrettet noe den uka og mest sannsynlig også at du kom i mål med de tre punktene når fredagen kommer. Det vil gi deg en mye bedre følelse enn å se på alt du ikke rakk å gjennomføre.
Bare husk at det å velge deg topp tre betyr ikke å sette alle andre oppgaver på vent. Det betyr bare at det er de tre tingene du skal ha mest fokus på, bruke mest tid på hvis du er usikker på hva du skal prioritere og at de gir deg noe håndfast å holde i når ting blir litt mye.
Her er et eksempel på en topp 3:
Rette kartleggingsprøver.
Snakke med deltaker……
Starte samarbeid med logoped.
Et annet eksempel:
Etablere nye plasser i klasserommet.
Ringe NAV.
Se på leseplanen fremover.
Tips nummer 2 er en god gammel traver; nemlig å gjenbruke det du allerede har. De periodene hvor du har mest å gjøre er ikke tiden for å klekke ut nye planer, ideer og lage revolusjonerende undervisningsopplegg. Let i permer, mapper og filer og bruk noe du allerede har. Jeg er sikker på at du sitter på mye gull!
Tips nummer 3 mot overveldelse er rett å slett å stoppe opp og gå tilbake til det grunnleggende – back to basics. Er du overveldet og usikker på hva du skal ta tak i i undervisningen – gå tilbake til det grunnleggende i stedet for å finne opp noe nytt. Hvis du vil høre mer om hva back to basics egentlig er for oss i voksenopplæringen finner du en egen podcast-episode om temaet her: https://spraknokler.mykajabi.com/podcasts/spraknokler-podden/episodes/2148572077
Nummer 4 Handler om å prioritere, se de lange linjene, men samtidig ta en dag av gangen. Det finnes mange tips og råd til hvordan man kan fordele arbeidsoppgaver og jeg er selv veldig glad i å dele to do lista inn i : kan, må, bør og eventuelt; kan gjøres av andre. (spesielt den siste kan være en øyeåpner når man føler at man er den eneste i verden som kan gjøre akkurat dette, noe som sjeldent er realiteten). Ved å prioritere to do lista etter disse overskriftene vil du raskt se hvor mye som faktisk må gjøres, og hva som ikke egentlig haster så veldig selv om det føles sånn akkurat nå.
For å kunne prioritere på denne måten er det også viktig å kunne se de lange linjene og tenke litt lenger frem en kun frem til neste fredag, slik at du faktisk kan prioritere riktig. Bare ikke la det lange blikket overvelde deg enda mer! Hold fokuset på en dag av gangen, men ha retningen klart for deg.
Det siste tipset, tips nummer 5, kan oppsummeres i ett ord; Del! Del opplegg og materiell med hverandre, fordel hvem som forbereder hva hvis dere er flere som samarbeider og spør om noen andre har noe du kan ha bruk for og motsatt. Ikke vær redd for å spørre om hjelp – det føles alltid godt å få lov til å hjelpe noen som trenger det.
Hvis laging av materiell til undervisningen er det som overvelder deg mest i hverdagen må du sjekke ut medlemskap i Språknøkler-portalen.
*Reklame for Språknøkler*. Som medlem i Språknøkler-portalen får du nytt materiell, undervisningsopplegg og faglig påfyll hver eneste måned og du får tilgang til ressursbiblioteket hvor det nå ligger tre år med ferdig materiell klart til bruk. Du kan lese mer og melde deg inn her https://spraknokler.mykajabi.com/språknøklerportalen (PS: Skolen din kan betale for deg!)