Digitale tips

Ukas digitale tips: Kompis!

Forrige uke fikk vi et tips på avdelingen om at Kompetanse Norge hadde laget et digitalt spill som ville passe fint for våre deltakere. Det måtte jeg jo teste ut, så forrige datatime ble det spilltime!

Spillet heter Kompis og du finner det her:
https://www.kompetansenorge.no/test-deg-selv/
Evt kan du google – kompis kompetanse norge og velge den øverste linken, da kommer du rett inn i spillet.

Må bare aller først si at dette ikke er noen form for reklame, men et tips fra en lærer til en annen. Som lærer i voksenopplæringen blir man ekstra glad for alt læringsmaterialet som lages tilpasset målgruppa!

Først legger du inn telefonnummeret ditt for å få tilsendt en kode som du skal skrive inn. Telefonnummeret brukes ikke til annet enn å opprette en bruker for deg, slik at du kan følge progresjonen din og få tilbakemeldinger på det du har gjort. Man kan også velge å spille som gjest, men da lagres ingen data av det du gjør i oppgavene.
Etter at du har skrevet inn koden fra smsen du mottar, velger du navn og utseende på figuren din. Så får du noen korte spørsmål om hvem du er slik at spørsmålene i oppgavene tilpasses akkurat deg. For eksempel om du jobber eller har barn. Jeg fikk andre typer oppgaver relatert til jobbhverdagen, enn deltakerne som ikke har jobb. De fikk oppgaver relatert til jobbsøking og intervju.

Nå er alt klart for å sette i gang med oppgaver og det er ulike typer: Lytte/leseoppgaver, matematikkoppgaver, klikk på bildet som passer, sammensatte tekster mm. Alt er basert på hverdagslige temaer som deltakerne kan ha behov for å øve på for å mestre sin egen hverdag. For eksempel jobbsøking og intervjusituasjon, veibeskrivelser, handling på butikken, oppskrifter, få med seg et tidspunkt i en beskjed, planlegging mm. Målet med spillet er å trene på grunnleggende ferdigheter.

Det jeg likte godt var at det layouten var enkel å forstå, det var ryddig og ikke mye forstyrrende informasjon eller bilder på sidene. Det er også veldig fint at oppgavene er hentet fra dagliglivet slik at det får en relevans for deltakerne. Deltakerne likte det også veldig godt, selv om mange kommenterte at det til tider var noe vanskelig fordi det krever en del leseferdigheter. Spillet er nok mest tilpasset deltakere i vanlig norskopplæring, og akkurat mine deltakere er nok på et litt lavere nivå. Det var allikevel mye mestring, og vi leste sammen på de oppgavene som var mest krevende å lese gjennom selv. Vil anbefale å teste det ut, eventuelt kan man gjøre oppgavene i par, eller i full klasse, hvis det er lettere for din klasse. Supert å ha som aktivitet i datatimen!

Neste del blir å sette seg inn i hvordan vi kan bruke tilbakemeldingene fra spillet videre i undervisningen!

OBS! Vi hadde en liten utfordring da vi skulle logge inn og det var at hvis vi brukte explorer som nettleser kom vi oss ikke videre fra innloggingen til selve spillet. Da vi byttet nettleser til chrome gikk alt fint. Mulig dette er rettet opp i nå, men kjekt å ha i bakhodet dersom noen ikke skulle komme inn 🙂

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.