Lesing,  Skriving,  Språklig bevissthet

Hvordan øve på spesifikke lyder på norsk?

Mengdetrening er helt sentralt i andrespråksinnlæringen for voksne. Det gjelder egentlig innen alle de grunnleggende ferdighetene, så i dag skal du få tre måter å bruk mengdetrening på i øvingen av spesifikke norske lyder.

Hvilke lyder kan du jobbe med?

I prinsippet hvilke lyder som helst, men det er viktig å ha god kjennskap til hvilke lyder deltakerne mestrer godt og hvilke de trenger mer øving i, slik at dere kan bruke tiden mer effektivt. Spesielt når tiden til opplæring blir knappere og knappere. Husk at en lyd ikke trenger å kun bety en bokstav, men at det også kan være ulike bokstavkombinasjoner som hv, kj, skj, o for å, e for æ eller at dere faktisk velger å ha fokus på en spesifikk bokstav. Som forberedelse må du da velge ut hvilken lyd dere skal jobbe med og her kommer tre ulike måter å jobbe med denne spesifikke lyden på.

Let etter ord

Her er målet å kjenne igjen lyden i ord. Det kan enten være å la deltakerne lete i en lesetekst eller ved å lytte til en tekst, en film eller et lydklipp. Velger du lesevarianten kan du i prinsippet kopiere en hvilken som helst tekst og la deltakerne gå på jakt i teksten etter lyden dere leter etter. Når deltakerne finner ord med lyden kan de markere dem med tusj og hvis du ønsker det kan de etterpå skrive ned alle ordene de fant. Velger du lyttevarianten kan deltakerne enten få i oppgave å notere ordene de hører som har lyden i seg (forholdsvis vanskelig) eller la dem krysse av i et skjema eller lignende hver gang de hører lyden. Så kan dere sammen telle opp etterpå og notere ordene hvor lydene var.  

Målet med disse øvelsene er å øve den fonologiske bevisstheten hos deltakerne og øve på gjenkjenning av lyder. I tillegg kan deltakerne få en større bevissthet rundt hvilke type ord en lyd brukes, hvis det går an å skille på dette.

Lag ord, setninger eller tekst

En annen øvelse for å øve lyder er å la deltakerne lage et tankekart, enten i par/en og en eller felles, med ord hvor de kan høre lyden. Disse ordene kan dere så øve på å lese og uttale, eller bruke som utgangspunkt for å skrive setninger. Da får deltakerne også øvelse i å bruke ord i en kontekst. Bare husk å ha fokus på en ting av gangen! Jobber dere med gjenkjennelse og uttale av lyden skal dere få konsentrere dere fult om dette, i stedet for å blande inn flere prosesser noe som skjer med en gang oppgaven også inkluderer begrepslæring og skriving. En fin variant kan også være å la deltakerne skrive ordene digitalt og få dem lest opp, enten via å bruke funksjonen engasjerende leser eller appen skoleskrift eller lignende. Uttale henger tett sammen med lytting, så dette kan være et nyttig verktøy. Bare pass på at du vurderer den kunstige uttalen i forkant, slik at ikke deltakerne får «vranglære».

Finn ord på flere språk

Den siste øvelsen som kan brukes til øvelse av spesifikke lyder går ut på å aktivere forkunnskapene deltakerne har med seg knyttet til lyder på andre språk. Kan deltakerne finne noen ord på sitt/sine språk som har lyden dere jobber med? Hvordan skrives den på dette/de språkene? Finnes ikke lyden? Er det noen lyder som ligner? Dette er viktige refleksjoner og ikke minst en viktig bevisstgjøring for deltakerne rundt verdien av den samlede språkkompetansen de har med seg inn i klasserommet. Ofte trenger deltakerne hjelp til å aktivere denne kompetansen i klasserommet, da mange tenker at nå er det kun det norske språket som skal være i fokus. Det flerspråklige er uten tvil en ressurs i seg selv og i prosessen med å lære norsk, og arbeid med lyder kan på den måten være en fin måte å bruke det flerspråklige som nettopp en ressurs. Et tips til å finne ord på flere språk kan være å sjekke ut Bildetema fra NAFO, hvor deltakerne får tilgang til flerspråklige ordbøker innen ulike temaer. Du finner bildetema gratis her https://nybildetema.oslomet.no/

Lyst på flere tips til arbeid med lyder?  Ta en titt på dette fagblogginnlegget Økt deltakeraktivitet i timen? Prøv øregym med whiteboards!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *