Verdibasert voksenopplæring

Språknøkler jobber med utvikling av en modell for mer verdibasert voksenopplæring, men hva betyr egentlig verdibasert voksenopplæring i praksis?

I praksis betyr verdibasert voksenopplæring at man som skole, team, kommune eller enkeltlærer, jobber ut ifra et felles sett med verdier i planlegging og gjennomføring av undervisning. Disse verdiene – eller nøklene, bidrar til at undervisningen blir mer tilpasset den enkelte deltaker og at det er deltakerens beste som får være styrende prinsipp i opplæringen. I tillegg er det et viktig prinsipp at verdiene faktisk er synlige og en del av den daglige praksisen ved skolen – fremfor å henge pent innrammet på en vegg.

Språknøkler jobber derfor verdibasert i alle ledd.

Det betyr at når du laster ned et arbeidsark, leser om en aktivitet eller hører en podcast om undervisning og metodikk vil dette alltid være basert på et sett med verdier som sikter på å jobbe for deltakernes beste. Mange av Språknøklene er i seg selv verdier, men vi kan samle dette i tre hovednøkler som legger grunnlaget for alt som produseres og deles av Språknøkler.

De tre nøklene er: Trygghet, tilhørighet og anerkjennelse.

Disse tre nøklene griper inn i svært mange områder av undervisningen og er med på å gi deltakerne en mer tilpasset opplæring og kanskje også et større utbytte? Her er Språknøkler i gang med undersøkelser både i teori og praksis og foreløpig virker det lovende. Det skyldes jo også at disse tre verdiene ikke er tilfeldig valgt, men baserer seg på hva forskningen sier om læring og undervisning av voksne med norsk som andrespråk, teorier om anerkjennelse og tilhørighet, hva praksisfeltet mener er viktige verdier i klasserommet og hva jeg selv har erfart som lærer. Til sammen gir dette oss et godt grunnlag for å utforske en alternativ modell for voksenopplæring – en mer verdibasert voksenopplæring.

Friberg Foto

Her er hypotesene Språknøkler jobber etter per september 2024:

Ved å jobbe ut ifra et felles verdigrunnlag når vi planlegger og gjennomfører undervisning, vil deltakerne få et mer tilpasset opplæringsløp og et større utbytte av undervisningen.

Ved å jobbe verdibasert vil deltakernes beste være det styrende prinsippet i planlegging og gjennomføring av undervisning i voksenopplæringen, og deltakernes behov, erfaringer og kompetanser blir en reell del av opplæringsløpet.

Målet med å jobbe verdibasert er å sikte på å hjelpe det enkelte individet med å få et godt liv i Norge og at de gjennom opplæringen får verktøy og språklige ferdigheter som gjør at de mestrer livet i Norge slik det fremstår for den enkelte.

Språknøkler mener at å satse på individet er å satse på samfunnet og at vi ved å jobbe verdibasert også jobber for sosial bærekraft som en del av FN’s bærekraftsmål – noe vi som kommuner og samfunn er forpliktet å gjøre. Gjennom å jobbe verdibasert vil vi kunne utforske mulighetene for en forebyggende integreringspraksis, som vi gagne både den enkelte og samfunnet rundt.

Er du eller din skole interessert i å samarbeide om å utvikle en mer verdibasert praksis i voksenopplæringen? Nysgjerrig på å høre mer om verdibasert voksenopplæring i praksis? Eller kanskje dere satser på sosial bærekraft i din kommune? Da må du gjerne ta kontakt på spraknokler@gmail.com