Lesing,  Ordforråd og begreper

To favoritter i klasserommet i voksenopplæringen: Post it og markeringstusjer!

I dag tenkte jeg at jeg skulle dele to små hjelpemidler som jeg bruker mye i min undervisning, og som du også kan bruke i klassen din.

Det trenger nemlig ikke alltid være så fancy og avansert for at både du og deltakerne får noen ekstra hjelpemidler å bruke i undervisningen. Hvis du har fulgt meg en stund har du helt sikkert hørt meg snakke om dette før. 

Jeg har nemlig to favoritter som jeg bruker på mange ulike måter i undervisningen: post it lapper og markeringstusjer. Standard utstyr som du finner på ethvert lagerrom på skoler rundt om i landet – ikke noe mer fancy enn det.

Så hva er det som er så bra med akkurat disse to? 

Her kommer det fem tips til hvordan du kan bruke post it lapper og markeringstusjer i læringsarbeidet med deltakerne dine. 

1 Øv på lesestrategier


Vi bruker alltid markeringstusjer når vi leser tekster på papir (ikke i læreboka logisk nok 😉) og vi bruker dem på ulike måter. Akkurat nå øver vi på å bli bevisst hva vi synes er vanskelig når vi leser – det kan være ord det er vanskelig å uttale, eller ord det er vanskelig å avkode. Ordene markerer deltakerne med tusjen underveis i lesingen og så jobber vi med disse ordene felles etterpå på ulike måter. 

2 Lag hentediktat

Post it lapper er kanskje den aller enkleste måten å slenge sammen en hentediktat på. Noter ord fra teksten eller ord som dukker opp i løpet av timen på post it lapper og kjør hentediktat.

3 Lag tankekart


Snakk om et tema, en grammatisk kategori eller et bilde og heng opp post it lapper som et stort felles tankekart med ord, setninger eller fraser som hører til det dere snakker om. Lager dere tankekart med ord kan deltakerne hente lapper senere og bruke ordene som står der til å formulere setninger for eksempel. 

4 Jobb med grammatikk


Gå på jakt i tekster og let etter grammatiske former dere jobber med og marker dem med tusj. Markeringene vil gjøre at deltakerne ser tydeligere hvor mye (evt lite) et grammatisk trekk brukes på norsk i ulike tekster og når/hvordan de brukes. Her får de også øvd på å gjenkjenne det dere har jobbet med. Dette kan fint slåes sammen med tips nummer tre, ved at deltakerne skal skrive ordene de fant på post it lapper når de er ferdige med å lete i selve teksten. 

5 Lag ordlister


Lag en vegg i klasserommet med ukas eller månedens tema og la deltakerne henge opp post it lapper underveis i arbeidet med temaet med ord som handler om temaet, som er vanskelige å forstå eller som er ny. Når dere skal repetere og avslutte temaet kan dere samle alle lappene og lage en felles ordliste, som også gjerne kan oversettes til språk deltakerne kan.

Gullet i alle disse øvelsene er at de øver ulike læringsstrategier som kan hjelpe deltakerne på mange flere områder enn kun de som er nevnt her. Og alt gjøres kun med så enkle hjelpemidler som post it lapper og markeringstusjer!

Så hvis du har lyst til å teste noen av disse aktivitetene er det bare å skaffe seg en bunke med post it lapper og et klassesett med markeringstusjer så er du i gang. Del gjerne dine favoritter i klasserommet i kommentarfeltet!

Lyst på flere praktiske tips til din undervisning i voksenopplæringen?

Meld deg på nyhetsbrevet «Lærerrommet» og få gratis inspirasjon og faglig påfyll på e-post hver uke, sammen med over 400 andre lærere i voksenopplæringen.

Foto Karina Lange