Fjernundervisning: Dag 1
Da er første dag med fjernundervisning og hjemmekontor gjennomført. Jeg har laget en plan for de neste to ukene, med innhold, oppgaver og forslag til hvordan det kan gjennomføres. Legger ut planen her i morgen, som et tips og et forslag til hvordan man kan gjøre det.
I dag har jeg laget meldingsgrupper på jobbmobilen og sendt ut felles sms til alle deltakerne mine. Der stod det:
Hei!
Her kommer dagens oppgave. Du skal gjøre den hjemme. Jeg skal ringe alle i klassen i dag og gi informasjon 🙂Skriveoppgave: Skriv en tekst om hva du har gjort i helga. Skriv i skriveboka. Husk å skrive verbene i fortid!
Leseoppgave: Les 15 minutter i en bok du har hjemme. Du kan velge bok selv.
Så var det tid for ringerunde, og det tar tid med 30 deltakere! Men det var absolutt god bruk av tid, og vi fikk luftet og avklart en hel del ting. Alle deltakere ble ringt for å dobbelsjekke at jeg har riktig telefonnummer til dem og at alle har fått sms-en. Lærerne hadde blitt enige om spørsmål og informasjon som skulle gis på forhånd, i tillegg til at det selvfølgelig var rom for å ta opp hva som helst.
Her er hovedpunktene for samtalen:
- Hvordan går det? Og hvordan er situasjonen hjemme hos deg nå?
- Hvordan tenker du å organisere dagene dine?
- Har du PC tilgjengelig?
- Minne på at de gjerne må hjelpe barna med leksene, det er super norsktrening!
- Fortelle om skoleopplegget fremover. Når får de oppgavene og hvordan.
- Har du noen spørsmål om skolen?
- Har du noen spørsmål om Korona? (eventuelt opplyse om de siste retningslinjene fra FHI el.
Alle deltakerne vil ha svært ulike forutsetninger for å jobbe selvstendig med skolearbeidet hjemme de neste ukene. Mange har mange barn i ulik alder som skal følges opp, i tillegg til at mange har eneansvar for dette. Cirka halvparten har ikke tilgang på pc, og for mange er det for vanskelig å navigere på internett, selv om man har pc tilgjengelig. Jeg har derfor lagt opp til flere typer kommunikasjon:
- SMS
De daglige oppgavene sendes som SMS. Siden alle har smarttelefoner vil jeg også videreformidle linker enkelte ganger, slik at de som får det til kan bruke disse. De skal riktignok være ekstraarbeid, og ikke selve hovedoppgaven. Når de har gjort oppgaven skal de som klarer sende meg et bilde av det de for eksempel har skrevet i skriveboka. ( Det er enda et stort spørsmål om dette kommer til å gjennomføres i praksis, men vi får se.) For de fleste er det nok å motta en sms og forstå hva man skal gjøre! Det er viktig for meg å ikke legge opp til for mange krav og forventninger i akkurat denne perioden. Det skal være overkommelig! Fokuset er å få øvd på norskferdighetene selv om man ikke er på skolen. - SHOWBIE
Klassen har et eget rom på Showbie som vi har brukt noe før. De fleste deltakerne mine er ikke trygge på å bruke dette alene enda, men jeg legger ut informasjon her til de som får det til, og som ønsker å jobbe litt ekstra. Jeg har for eksempel noen unge deltaker som ikke har barn, og som både er datakyndige og ivrige etter å ha noe å gjøre når de bare må være hjemme. I tillegg kan de som ønsker levere oppgavene sine der inne. - E-POST
De som har tilgang på pc, men som synes Showbie er vanskelig å bruke kan sende meg oppgavesvarene på mail. - FACEBOOK/YOUTUBE
Skal i løpet av uken opprette en klassegruppe på facebook, og undersøke hvor mange i klassen som er tilstede der. Dette er en plattform de kjenner godt dersom de har bruker, og det kan være et supert alternativ for å dele tips og oppgaver. Tenker da å lage meg en ny «Lærer-bruker» slik at jeg ikke benytter min private konto til dette.
Via bloggen har jeg også en youtube-konto som jeg også tenker å bruke til å lage og dele enkle undervisningsfilmer for deltakerne.
Dette var noen tips om selve organiseringen, så kommer innholdet i morgen. Håper alle har holdt hodet over vann i dag! 🙂